קחו, למשל, את הנושא המרכזי של חודש אלול - התשובה. בלי אור החסידות, תשובה מתקשרת עם אווירה קודרת, רצינית עד אימה, עם בכי, עם סיגופים ותעניות, עם נפש ממורמרת ומיוסרת • באה החסידות ומלמדת, שגם התשובה יכולה לבוא עם חיוך ושמחה, עם מרץ ורעננות, עם ריקוד ועליצות-הנפש - ואין שום סתירה בין השניים.
|
כדי לא ליפול יש לבנות "מעקה" - גדרים וסייגים אשר ימנעו מן האדם להגיע למצב של סכנת נפילה • בבניית "בית חדש" אין האדם יכול להסתפק בגדרים שכבר הציב לעצמו למרות שעזרו לו בדרכו עד עתה, כי לפניו עומדים אתגרים חדשים המלווים בנסיונות חדשים.
|
חיינו הקצרים מלאים התמודדויות והתלבטויות בין טוב לרע • אין דבר שהוא כולו טוב ובכל מקום שישנו טוב נמצא את הרע כנגדו • מהי סיבת מציאות הרע בעולם? • מי צריך את זה ולמה זה טוב? • גל כה מגיש: אין מה לפחד מהרע!
|
אנו רואים ב'מן' שתי תכונות קוטביות: עשירוּת - שלימות כל הטעמים, מול עניות - הרגשת העינוי וחוסר השובע המוחלט • מה הוא ההסבר להתמזגות שני הניגודים בדבר אחד, האין זו סתירה?
|
למרות שלא קיימות היום ערי מקלט, יש ברעיון הרוחני העומד מאחוריהן הוראה למעשה בפועל בחיינו היום יומיים • יש לצאת ל"פרשת הדרכים", שם מצויים יהודים שאינם יודעים לאיזה כיוון ללכת, להתייצב כשלט חי ולהנחותם: "מקלט! מקלט! פנו ימינה אל הדרך הנכונה".
|
פתאום קם אדם בבוקר ויש לו חשק להתפלל... יש לו צמאון עז ללמוד תורה ולקיים מצוות. דברים שהיו כבדים עליו וקשים מנשוא, נעשו לפתע קלים. איך זה קורה? • בשבת זו מראים לכל יהודי ויהודי מרחוק (במחזה) את בית-המקדש השלישי.
|
חודש מנחם-אב מביא בכנפיו את אחד הימים הטראגיים בתולדותינו: תשעה באב. לכן אמרו חכמינו זכרונם לברכה: משנכנס אב ממעטים בשמחה • לפניכם צרור מאורעות שקרו בחודש אב
|
מהו בעצם הסוד וה"קסם" שישנו במצוות הצדקה אשר ביכולתה ובזכותה יכולים לקרב את הגאולה?! • דגש מיוחד ניתן למצוות הצדקה בימים אלה של 'בין-המיצרים'
|
אם ישנם תחומים שאינם נקבעים בבחירה החופשית, כיצד יידע האדם הפשוט מהו התחום השייך במיוחד לשורש נשמתו ושבו עליו להקפיד במיוחד? • גל כהן מגיש: "כך תגיע אל נחלתך הרוחנית"
|
האם ניתן להתעסק בגשמיות כמו אכילה, שתיה, שינה, או עסקי הפרנסה ולא להגרר לירידה רוחנית? ואפילו להיפך, לחזק את הקשר עם הבורא?
|
משה ויתר על מעמדו ואייש את תפקידם של אהרן ומרים כדי להחזיר את ניסי המדבר • בשעת חירום זו צריך כל אחד להפסיק את החישובים האישיים: האם אני מתאים לכך? האם זה בכלל מתפקידי? על כל אחד מאיתנו מוטלת החובה לדאוג למצבה הרוחני של האומה היהודית
|
גם מי שאינו נושא תפקיד צבאי מבין, שכדי לכבוש עיר או מדינה מבלי לקחת סיכונים מיותרים יש להעזר במידע מודיעיני מוקדם • מסיפור המרגלים נלמד לקח חשוב: אם נזכור כי המטרה אינה "אנחנו" והבנתנו, אלא קיום רצון ה', נצליח לנטרל את הנטיות האישיות המפריעות להבנה
|
נתקעת במדבר בלי לוח שנה. איזו פרשה תקרא בתורה? • באמצעות קריאת פרשת ה"מן", יורד אור השבת לעולם, חודר עד לדרגות התחתונות שבו, אך יחד עם זה שומר על תכונותיו העצמיות והאלוקיות.
|
חשבת פעם שאפשר ללמוד משהו גם מקרשים? • היסודות של המשכן הם הקרשים. אותם עוטפים, מקשטים ביריעות ומכניסים את הכלים • כך צריך להיות אצלנו... • איך? בכתבה המלאה
|
|
עלינו לגעת בשאלת מהותה של התורה. מהי, בעצם, התורה? מה נותן לה את קדושתה? מה מייחד אותה לעומת אין-ספור התורות והשיטות הממלאות את חלל עולמנו? • לימוד התורה: מטרה בפני עצמה
|
אח אוהב את אחיו גם אם הוא שונה ממנו מכל בחינה שהיא - הוא אוהב אותו משום שהוא אחיו • כשנאמץ גישה זאת כלפי כל יהודי, לא נשנא אף אחד גם אם יעשה את הדברים החמורים ביותר. להיפך, אנו נרחם עליו ונשתדל להעלותו על דרך הישר.
|
כזו שביתה עוד לא היתה. המשק כולו היה משותק במשך שנה שלימה, במהלכה לא התנהל משא-ומתן בין המעסיקים והפועלים. איש לא העלה דרישות כלשהן ; לא תוספת שחיקה, לא פדיון דמי מחלה ואף לא פרמיות למינהן • בסוף השנה חזרו העובדים למלאכתם. המתח המעמדי פג מעט, פריון העבודה עלה, וזאת למרות שאיש לא שילם לעובדים דמי אבטלה. אם-כך, ודאי תשאלו, מדוע התקיימה השביתה?
|
האומנם היהדות היא סופרמרקט של דעות והשקפות? האומנם משמשת התורה כלי-שרת בידיו של האדם, שבא אליה עם עמדה מוכתבת מראש ומוצא בה אסמכתא לדעותיו ולהשקפותיו? אם כך, הרי התורה מאבדת את תוקפה כמי שאמורה להנחות ולכוון את האדם, ונהפכת לאסופה של דברי-חכמה, שמתוכם בוחר לו כל אדם מה שלבו חפץ!
|
"עם קדוש", "אבא ואמא", ו"שמירת שבת", מה הקשר בין שלושתם? • על ההורים מוטלת המשימה לנטוע בילדים את התחושה כי אנו בני עם קדוש! • מי שמסייע לנו להעביר את תחושת הקדושה לילדים הוא הציווי השלישי בפרשתנו: "את שבתותי תשמורו"...
|
ישראל הלוי
אין ספק שתופעות כמו צרעת, שהיא נגע הבא מסיבות רוחניות, מזעזעות את האדם וגורמות לו לצאת מרגילות חייו ולהרהר בדברים שמעבר לאורח החיים היום יומי • ודווקא במציאות זו אנו רואים את השינוי בין יהודי לגוי
|
|