הנס שמאחורי הטבע
בזמן האחרון יצא לנו לדבר הרבה על ניסים, בעולם בכלל ובארץ-ישראל בפרט. חלקם היו ניסים גלויים שכולם הודו בפה מלא בעצם
קיומם וחלקם כאלה עליהם נאמר שאף בעל הנס אינו מכיר וחש בניסו. ויאמיתו של דבר הרי שהקב"ה מנהיג את עולמו בשני אופנים: הנס - שעל ידו רואים את היד המכוונת מלמעלה בגלוי. ומצד שני הטבע - בו רואים את היד המכוונת רק לאחר שמתבוננים היטב בתהליכים ה"טבעיים" שהיא חבויה בהם.
בנס פורים נוכל לראות את שילובן של שתי ההנהגות. על פני השטת לא קורים ניסים והכל מתנהל בשקט ובטבעיות אך בהתבוננות
מכוונת נוכל לראות את מה שמסתתר מאחורי המאורעות.
הגלגל התהפך
באותה תקופה עלה ושגשג מעמדו של העם היהודי. רבים תפסו עמדות בכירות בחיי החברה ושלטון הממלכה. מרדכי, ראש בית-הדין הגדול, כיהן כאחד משרי המלוכה היושבים בשער המלך. היהודים זכו למינוי, שלא היה כמותו בכל שנות גלותם, אסתר נבחרה למלכה ונהייתה אשה למנהיג שתחת חסותו היה כל העולם, כלום ניתן לתאר מצב יותר טוב מזה.
אך לפתע, כאילו בהינף יד, התהפך הגלגל מן הקצה אל הקצה וגזירת ההשמדה הנוראה ביותר בהיסטוריה היהודית נחתה עליהם:
"להשמיד, להרוג ולאבד את כל היהודים (היו לא תהיה) מנער ועד זקן, טף ונשים ביום אחד". לא היה מדובר בתושבי עיר אחת או מדינה, גם כא בחלק מן האוכלוסיה, אלא בכל היהודים וביום אחד!
דרכים לא מקובלות
מה עושים מרדכי ואסתר בשעה קשה זו באופן טבעי היו צריכים לארגן משלחות דיפלומטיות או לנסות להקים "לובי יהודי" שישתדל להעביר את רוע הגזירה.
אך לא, הם מפנים את כל מרצם לפעולות שאין להם לכאורה כל קשר אל גזירת ההשמדה. אסתר שולחת שדר אל מרדכי היושב בשער המלך : "לך כנוס את כל היהודים הנמצאים בשושן וצומו עלי ואל תאכלו ואל תשתו שלושת ימים לילה ויום". זה היה הצעד הראשון לביטול הגזירה.
אסתר גם מכריזה ואומרת כי "גם אני ונערותי אצום כן". הצהרה זו מעוררת תמיהה נוכח העובדה כי כל חשיבותה של אסתר בעיני המלך היתה בזכות יופיה ומובן מאליו שאם תצום שלוש יממות לא יוסיף לה הדבר חן ויופי אלא להיפך!
מרדכי נוקט בפעולות נוספות. הוא מכנס 22,000 ילדים ולומד איתם את ההלכות הקשורות ל... בית-המקדש, שבאותה שעה כלל לא היה קיים.
המסתכל מן הצד לא היה יכול בשום אופן להבין איך אנשים, שחרב חדה מרחפת מעל ראשיהם, עוסקים דוקא עכשיו בענינים כאלה!
סופו של תהליך
אך מסתבר שבכל זאת דרך זו היא שהובילה לישועה. באותה פתאומיות בה פרצה הגזירה כך היא גם התבטלה. המן הרשע ושונאי
היהודים מוצאים להורג בפקודת המלך, ולהבדיל - מרדכי היהודי מתמנה ל"משנה למלך" ו"ליהודים היתה אורה ושמחה וששון
ויקר...".
ההסבר לכל זה הוא פשוט : כאשר פרצה הגזירה הבינו מרדכי ואסתר שבעייתם העיקרית אינה המן הרשע ומזימתו ; הם ידעו שהוא מהווה רק צד שולי של הבעיה האמיתית. היה ברור להם שיש כאן איתות מן השמים, כי משהו בעם ישראל אינו כשורה.
ואכן, הם הגיעו למסקנה כי העם חטא כשנטל חלק במשתה אחשוורוש תוך זלזול בכשרות האוכל ובעיטה בערכי היהדות. משום כך לא השקיעו את כל כוחותיהם בביטול הגזירה עצמה אלא השתדלו לבטל את סיבתה ושורשה.
לכן הכריזו על ימי צום ותפילה, כדי לעורר את העם לחזור בו ממעשיו הרעים ולעשות תשובה. מרדכי היהודי קיבץ אלפי ילדים יהודיים והתדיר בליבם את האהבה לתורה, באמצעות לימוד תורה לשמה ללא כל פניות אישיות.
ואז, כאשר תוקנה הפרצה הרוחנית שהביאה לגזירת השמד, די היה במאמץ קטן ומועט כדי להפוך את הקערה על פיה ולהביא לנס הגדול, שאת זכרו אנו חוגגים עד היום הזה.
אומה שמעל לטבע
קיומו של עם ישראל שונה מכל שאר האומות. אומות העולם חיים לפי חוקי הטבע, ואילו עם ישראל אינו כפוף לטבע וקיומו קשור בתורה ובמצוות. כשבאה חלילה על יהודי צרה או גזירה, דבר ראשון עליו לפשפש במעשיו. אם יתקן וישלים תחילה את החסר ברוחניות כי אז יהיה לו קל הרבה יותר לבטל את הגזירה דרך ההשתדלות הטבעית. ובכלל, אין להבהל אף פעם ממצב היהודים כפי שהוא נראה בעיני הטבע כי כל מטרתו היא לגרום להתחזקות בעניני היהדות ומצוותיה.
מאורעות המגילה מלמדים אותנו שגם נס גדול כמו הצלת עם שלם מגזירת שמד יכול להתרחש ב"טבעיות", כיון שהטבע וחוקיו אף הם דרך שבאמצעותה מנהיג הקב"ה את עולמו ומכאן שגם הטבע הוא לאמיתו של דבר נס גדול.
בית חב"ד מאחל: "חג פורים שמח" לכל בית ישראל ושנשמע ונתבשר - אך ורק - בשורות טובות!