ב"ה כ"ו אייר, תש"מ
ברוקלין, נ.י.
מר...
צפון הוליווד, קליפורניה 91606
שלום וברכה:
קיבלתי את מכתבך מכ"ב אייר, עם המצורף אליו, וכפי שנתבקשתי, אזכור אותך ואת משפחתך בתפילה כאשר אבקר במקום מנוחתו הקדוש של חמי, זכר צדיק לברכה.
לאור מה שאתה כותב, בוודאי אין צורך להדגיש עבורך באריכות שתמיד יש מקום להתקדמות בכל ענייני תורה ומצוות, אשר אף-על-פי שהם "חובה" כשלעצמם, הם גם מרחיבים את הצינורות לקבלת ברכות השם בכל המצטרך.
למותר לומר שאף יהודי אינו פטור ממחוייבויות אלה, כפי שמעידה גם העובדה שעשרת הדיברות ניתנו בגוף שני יחיד, והופנו אל כל יהודי באופן אישי; כל היהודים קיבלו את התורה והמצוות הן באופן אישי והן באופן קולקטיבי, וזה כולל את המחוייבות להפיץ ולחזק יהדות במידה הכי מלאה של היכולת וההשפעה של האדם.
ביחס לשאלות שלך, אפתח בשאלה מדוע ליובאוויטש איננה פעילה בפרויקט זה או אחר – כנראה אתה לא מודע במידה מלאה לפעולות של ליובאוויטש, מאחר שכמה מהפרויקטים המסויימים שאתה מזכיר במכתבך, לא זו בלבד שהם כלולים בעבודתה של ליובאוויטש, אלא שהם מהווים חלק ממנה במשך שנים רבות. עם זאת, אתה יכול לתקן חוסר מידע זה באמצעות הקשרים שלך עם ליובאוויטש.
בנוגע לאותם תחומים שבהם ליובאוויטש איננה פעילה, אתה יכול להיות סמוך ובטוח שיש לכך סיבה טובה, שמבוססת על השולחן-ערוך. מספיק לומר שבכמה מקרים הסיבה יכולה להיות שאותם תחומים כבר מכוסים, בעוד שתחומים אחרים דורשים דין-קדימה. כאשר כוח-האדם והמשאבים מוגבלים, הם חייבים להיות מנוצלים בקפדנות לשם מקסימום של יצירתיות.
הרשה לי לציין כמה דוגמאות בהתייחס לשאלותיך. אתה שואל מדוע חסידי חב"ד אינם משרתים בצה"ל. כמובן, יש בידיך מידע מוטעה, משום שרבים מהם כן משרתים בצה"ל, ורבים הגיעו לדרגה גבוהה בכוחות ההגנה בתפקיד פעיל; ולא רק ברבנות הצבאית, כפי שחשבת. בנוגע לאלה שמשרתים ברבנות הצבאית, ברור שזהו המקום שבו הם תורמים הכי הרבה לצה"ל ולבטחון המדינה, מכיוון ששמירה על המוסר של כוחות ההגנה ברמה הגבוהה ביותר היא בעלת חשיבות עליונה. יהיה זה שיקול-דעת לקוי מצידו של צה"ל ללחוץ על אדם שמתאים להיות רב צבאי שישרת בתור טוראי, משום שהדבר יהיה ככפייה על אדם שמתאים להיות קצין בכיר לשרת במקום זה בתור טוראי.
בעוד אנו עוסקים בנושא זה, הרשה לי להזכיר נקודה נוספת, אף-על-פי שאתה לא מתייחס אליה במפורש, והיא, הפטור של תלמידי ישיבה משירות צבאי. כפי שאתה אולי יודע, פטור זה קיבל הכרה והסכמה על-ידי מייסד צה"ל, ד. בן-גוריון המנוח. הוא מבוסס על העובדה שתלמיד ישיבה יכול להשיג למען בטחון המדינה על-ידי שימשיך את לימוד התורה שלו יותר מאשר על ידי תפקיד צבאי. כל מי שמכיר את פרשת בחוקותי, ואין לו דעה קדומה, יכול לראות זאת באופן ברור.
הרבה יותר ניתן לומר על הנושאים הללו, אבל מכתב הוא לא האמצעי לכך.
לאחר שעניתי על כמה מהשאלות שלך, הנני מקווה שאני רשאי לשאול אותך בחזרה כמה שאלות שנוגעות לעניין.
לאור הדאגה העמוקה שלך לביטחון של ארץ ישראל ועם ישראל, ומאחר שאתה יודע עד כמה ביטחון זה שזור בדבקות בתורה ובמצוות, כפי שהתורה קובעת שוב ושוב (בפרשת בחוקותי ובמקומות נוספים) – כמה עשית, והאם עשית מספיק, בשנים האחרונות כדי לחזק ביטחון זה על ידי חיזוק והפצת יהדות, תורה ומצוות?
שנית, מאחר שכל בני ישראל וכל העם היהודי מהווים ישות אחת, גוף אחד, כאשר עשיית טובה לחלק אחד שלו היא עשיית טובה לכולו – מה עשית, והאם לא יכולת אולי לעשות יותר, כדי לעודד את קיום המצוות באותם חוגים שבהם יש לך השפעה, דבר שבאמצעותו כל העם היהודי, ובמיוחד אחינו בארץ הקודש, היו יכולים להפיק ממנו תועלת כה רבה?
שלישית, מאחר שאתה מודע לגישה המוטעית והלא-צודקת של אותם יהודים שמבססים את תביעת הזכות שלהם על ארץ ישראל על הצהרת בלפור וה"חסד" של אומות העולם (אותן אומות עצמן אשר כפו את הוויתור על בארות הנפט והמתקנים הצבאיים בסיני, שהם כל-כך חיוניים לביטחונה של ארץ ישראל, ותובעות בקולניות ויתורים נוספים שיכרסמו בביטחונה) – מה עשית, או האם פעלת מספיק, כדי לסייע לאותם יהודים תועים לראות את האור, כלומר, שהתורה שניתנה משמים היא תעודת הזכויות שלנו, ושהשם הוא שנתן לנו את ארץ הקודש שלנו בתור נחלה נצחית וחזר ואישר זאת על-ידי ברית נצחית עם אבותינו ועמנו מאז ועד עתה (כפי שגם מודגש על-ידי רש"י בפסוק הראשון על התורה)? מה עשית כדי לתמוך ולעודד את אלה שמכונים "קיצונים דתיים" שנאבקים בעקשנות כדי למנוע קריעת איברים וויתור על חלקים מארץ ישראל שלנו, בעוד שאלה שהעמדה שלהם מבוססת על "יום העצמאות", כלומר, על הרצונות הטובים של "האומות המאוחדות", כבר ויתרו על חלקים של הארץ והם צמאים לתת עוד בחינם תמורת הבטחות חסרות ערך?
למותר לומר שאין אלה שאלות רטוריות או שאלות למטרת הטפת מוסר, אלא אתגר שקורא למעשה בפועל, ואני מקווה שהן ייקלטו אצלך, וכן אצל אלה שאתה יכול להפעיל עליהם את השפעתך בכיוון הנכון – אם אתה שותף להשקפות שלי ומקבל את הדברים שלי ברוח המתאימה להם.
ובוודאי שפעולה כזאת הנה נחוצה גם אם היא לא היתה קשורה לביטחון של ארץ הקודש ושל העם שלנו המתגורר בקרבה, משום שזהו ציווי של ה"כלל גדול" בתורה, המצוה של "ואהבת לרעך כמוך", שעושה זאת לחובתו ולזכותו של כל יהודי לדאוג לכך שכל היהודים יחיו על-פי התורה והמצוות.
בברכה,
[חתימת יד קודשו של הרבי]